Een verslag van de afgelopen week... - Reisverslag uit Santarém, Portugal van Fabienne Haesevoets - WaarBenJij.nu Een verslag van de afgelopen week... - Reisverslag uit Santarém, Portugal van Fabienne Haesevoets - WaarBenJij.nu

Een verslag van de afgelopen week...

Door: Fabienne Haesevoets

Blijf op de hoogte en volg Fabienne

06 Maart 2015 | Portugal, Santarém

De eerste volledige week zit erop! Laat me eerst even vertellen over onze uitstap naar Lissabon. We hadden deze ingepland op zondag, achteraf gezien bleek dit niet het beste idee… Het openbaar vervoer is niet zoals bij ons, tijdens de weekdagen heb je regelmatig bus- of treinverbindingen, in het weekend ligt dat hier iets anders..
Er zijn verbindingen maar niet zoveel, om op onze bestemming te geraken hadden we dan ook 3 uur nodig. De bus, de trein en enkele metro’s, uiteindelijk op onze bestemming!
We bezochten Belém, het was de bedoeling daar de bekende "Pasteis de Belém" te gaan eten, maar ik denk dat er een 200 tal andere mensen hetzelfde gedacht hadden dus dat zal voor een volgende keer zijn. Belém zelf was zeer mooi, vooral Torre de Belém, een verdedigingstoren aan de oever van de rivier de Taag, Padrão dos Descobrimentos, een monument ter ere van de Portugese ontdekkingsreizigers die in de 15e en 16e eeuw de wereld hebben verkend en Mosteiro dos Jerónimos, Het Hiëronymietenklooster.
Lissabon is gebouwd op heuvels, de oeroude trammetjes rijden nog steeds rond en vervoeren je door de smalle straatjes. Tram 28 bracht ons naar het hoogste punt van het oude gedeelte van de stad. Het uitzicht is ook hier weeral onvoorstelbaar! Overal in Portugal zijn er die typische Portugese tegeltjes, het maakt de soms verlaten gebieden toch nog kleurrijk. Lissabon is opgedeeld in verschillende delen, ik heb de indruk dat ik nog zoveel dingen moet zien, ik hoop dat ik voldoende tijd zal hebben want alles heeft hier een verhaal en ik wil zoveel mogelijk te weten komen over de legendes, de anekdotes, het is allemaal zo boeiend en overweldigend!
Volgende week neemt een leraar ons mee naar Almeirim, daar zullen we de zeer bekende “Sopa de Pedra” gaan eten, stenensoep een legende in deze streek, mensen komen speciaal naar hier voor de soep. Het wijnkasteel "Quinta Da Alorna" zullen we ook bezoeken.
Maar nu even over het echte werk, mijn lessen! De eerste volledige week zit er hier op. Het was vooral aanpassen want het gaat er hier natuurlijk helemaal anders aan toe dan bij ons. Het Academisch kwartiertje is hier een halfuurtje, wanneer de les om 9:00u begint, ga je best pas rond 9:20u, de kans dat er dan al iemand is, is nog steeds klein. Rond 9:30u is de docent meestal aanwezig.
Ik heb veel lessen tijdens de avond, les van 21u tot 23u is hier heel normaal. Dit is ook wennen want ik ben dit niet gewoon en moet heel hard mijn best doen om nog geconcentreerd te zijn zo laat op de avond. Mss moet ik toch ook een siësta beginnen houden zoals de meesten hier. De lessen zelf zijn allemaal in het Portugees, enkele docenten bespreken na de les even met mij wat er allemaal belangrijk was, in het Frans of Engels. Mijn medestudenten helpen mij tijdens les wanneer ik het echt niet begrijp, in elke groep is er wel iemand die Frans of Engels spreekt. Sommige lessen gingen heel vlot en waren voor mij zeer verstaanbaar, anderen iets minder. Maar ik merk wel dat het elke dag een beetje beter gaat. Ik maak steeds een portfolio voor mijn docenten over de les, deze nemen we dan de volgende les samen door. Ik moet in april een presentatie geven over “onze kleuterscholen in België”, mijn medestudenten hebben nog geen praktijk gehad, zij deden enkel observaties. De docente denkt dat dit voor hun zeer leerrijk en interessant kan zijn. Dit lijkt me ook een hele leuke opdracht, ik ben al volop aan mijn ppt bezig!
Dit was het zo een beetje voor deze week, volgende week ben ik er terug met meer nieuws ☺

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Santarém

Fabienne

Bijna kleuterjuf, laatstejaars studente aan de hogeschool Thomas More Mechelen. In het verleden werkte ik reeds gedurende een drietal jaar in het buitenland. Andere oorden, andere landen, het lijkt een microbe, eens eenmaal gebeten moeilijk vanaf te raken :-) Na een korte uitwisseling vorig jaar, kriebelde het weeral.. Daarom besloot ik om dit jaar een heel semester op uitwisseling te gaan. Portugal is ditmaal mijn bestemming voor een aantal maanden...

Actief sinds 18 Feb. 2015
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 3300

Voorgaande reizen:

25 Februari 2015 - 16 Juni 2015

Ongeduld!

25 Februari 2015 - 16 Juni 2015

Portugees avontuur!

Landen bezocht: