Zondag, rustdag! - Reisverslag uit Santarém, Portugal van Fabienne Haesevoets - WaarBenJij.nu Zondag, rustdag! - Reisverslag uit Santarém, Portugal van Fabienne Haesevoets - WaarBenJij.nu

Zondag, rustdag!

Door: Fabienne Haesevoets

Blijf op de hoogte en volg Fabienne

26 April 2015 | Portugal, Santarém

Zondag, rustdag!
Het was een zeer drukke week! Het was internationale week hier! Het was geweldig om opeens met 26 extra studenten kennis te maken. Het grote nadeel was dat ik de afgelopen week dan wel een dubbel programma had dus vandaag is het echt rustdag!
De studentenorganisatie had op maandag als start een fotosafari in elkaar gestoken. Op die manier kregen ze de kans om de buurt te verkennen. De groep waar Jacub (Erasmus van Polen) en ikzelf inzaten had natuurlijk een voorsprong want na enkele maanden hier zijn wij al goed ingeburgerd dus op het einde van de week mocht onze groep dan ook de eerste prijs in ontvangst nemen ☺
De andere dagen kregen we les over de Europese Unie, bezochten we een school, ’s avonds was het vooral de plaatselijke horeca die een boost kreeg… Donderdag het laatste avondeten samen in Quinzena, een zeer bekende zaak hier. Met een all-in prijs eten en drank, vloeide de drank rijkelijk, voor sommige zelfs iets te, zij haalden helaas de volgende bar en de disco niet meer.
Resultaat: vrijdagmorgen veel kleine oogjes bij het afscheid nemen. Het was voor mij in vergelijking met de andere weken een beetje te druk, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik ondertussen eerder op de Portugese manier leef dan op de Belgische… ☺
Het plan van Sintra bleek niet te lukken vorige week, maar dit weekend zijn we er uiteindelijk geraakt! Ons gezelschap was wel groter geworden, 2 studenten van de internationale week bleven in Portugal tot zaterdag en wilden heel graag naar Sintra. Dus vrijdagavond met z’n allen richting Lissabon. Last minute een hostel geboekt en weg! ‘s Avonds Erasmus corner in Lissabon en enkele andere leuke clubs bezocht. Zaterdagmorgen vertrokken naar Sintra, ik was vooral benieuwd want het lijkt sprookjesachtig, mysterieus vertelde men mij.. Het Palácio Nacional da Pena ligt helemaal op de top van de berg, door mist omringt, het is soms zichtbaar en enkele ogenblikken later niet meer. Echt mysterieus.. We bezochten ook het Castelo dos Mouros (het Morenkasteel) en het Quinta da Regaleira (natuurdomein van Sintra). Het was een geweldige uitstap, de natuur, de gebouwen, de totale omgeving, genieten ten top! Een aanrader voor een daguitstap!
Ik vond het vooral spijtig dat ze door de crisis geen restauraties meer kunnen uitvoeren, het meubilair is niet meer aanwezig in het kasteel, enkel de foto’s ervan. Het is zelfs zo erg dat de mensen ook geen geld meer werpen in de wensfontein aan het Palácio Nacional de Sintra omdat het gestolen word. Ook was er een speelgoedmuseum maar helaas dat is zoals veel zaken gesloten omdat er geen geld meer is voor kosten, personeel, restauraties,…
Op een terrasje aten we een “travesseiros” een typisch gebakje van deze streek. Gebak van bladerdeeg, vulling met een soort van marmelade, bestrooit met suiker, zeer lekker!
Bruno, een Portugese student die in Sintra woont, was onze gids! Hij heeft dit geweldig gedaan. Nu moeten we enkel nog een manier vinden om hem te bedanken.
Na het afscheid nemen van Hanne en Alli bleven we nog tot ’s avonds in Lissabon om dan terug te vertrekken richting Santarém. Uiteindelijk aangekomen waren we blij dat we ons bedje in konden, de week was super maar zo vermoeiend ☺
Vanaf morgen moet ik terug fit en monter zijn want ik begin aan mijn stage. Hier kijk ik enorm naar uit.
Ik ging reeds op bezoek in mijn stageschool en maakte kennis met de juf en de kleuters. Dus ik denk dat ik nu best nog even van mijn rustdag kan genieten!
Op naar de volgende nieuwe en boeiende ervaringen!

Tot later…

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Santarém

Fabienne

Bijna kleuterjuf, laatstejaars studente aan de hogeschool Thomas More Mechelen. In het verleden werkte ik reeds gedurende een drietal jaar in het buitenland. Andere oorden, andere landen, het lijkt een microbe, eens eenmaal gebeten moeilijk vanaf te raken :-) Na een korte uitwisseling vorig jaar, kriebelde het weeral.. Daarom besloot ik om dit jaar een heel semester op uitwisseling te gaan. Portugal is ditmaal mijn bestemming voor een aantal maanden...

Actief sinds 18 Feb. 2015
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 3296

Voorgaande reizen:

25 Februari 2015 - 16 Juni 2015

Ongeduld!

25 Februari 2015 - 16 Juni 2015

Portugees avontuur!

Landen bezocht: